Beeldmerk of woordmerk

Je wilt een logo laten ontwerpen voor je bedrijf. Dan heb je de keuze uit een woordmerk, een beeldmerk of een combinatie van beiden. Wat gaat het worden? De verschillen op een rijtje.

Woordmerk

Het woordmerk bevat alleen letters. Meestal is het de naam van de onderneming of de naam van een merk. Die letters worden natuurlijk vormgegeven. Dat doet de ontwerper door keuzes te maken in typografie, stijl en kleur. Dat bepaalt hoe je logo eruit komt te zien.

Logo’s die alleen uit een woordmerk bestaan komen minder vaak voor. Bekende voorbeelden zijn het logo van Nokia, Siemens en Mango.

Beeldmerk

Het beeldmerk in een logo is een abstracte weergave van de onderneming. De icoon, de vorm of het symbool in het logo staat voor het bedrijf. Het zorgt ervoor dat klanten je bedrijf onthouden. Soms is een beeldmerk zo krachtig dat het geen woordmerk meer nodig heeft, zoals bij Mc Donalds (de M) of Shell (de schelp).

Combinatie van woordmerk en beeldmerk

Meestal bestaat het logo uit een woordmerk en een beeldmerk. Er zijn legio voorbeelden: Wereld Natuurfonds, Philips, Nederlandse Rode Kruis en Adidas.

Wat past het beste bij jouw bedrijf?

Wordt het een woordmerk of een beeldmerk? Misschien heb je daar niet direct een antwoord op. Dat is ook niet zo vreemd. Het vraagt om net wat meer denkwerk om hier een goede keuze in te maken. Het is bijvoorbeeld mede afhankelijk van de naam van je bedrijf, je product of dienst en ook de kernboodschap voor je klanten.

De letters worden vormgegeven

Daarom start Maaike Scherpenzeel bij het ontwerpen van een logo altijd met een uitgebreid gesprek over jouw bedrijf. Hierdoor krijgt zij een compleet beeld van je bedrijf en van jou als ondernemer.

Dit is een voorwaarde om een goed logo voor je bedrijf te maken. En dan wordt zeker duidelijk wat het beste bij jouw bedrijf past: een woordmerk of een beeldmerk of een combinatie van beiden?

Of bekijk Maaikes portfolio hieronder of lees verder op: