Huisstijl laten ontwerpen

Als je een huisstijl wil laten ontwerpen, hoe vind je dan een grafisch ontwerper die bij je past? En wat gaat het kosten? Wat kun je zelf doen en wat doet de grafisch ontwerper? Een antwoord op de meest voorkomende vragen over het laten ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

Hoe vind je een grafisch ontwerper die bij je past?

Het is heel belangrijk welke grafisch ontwerper je kiest. Je kunt natuurlijk beginnen met het zoeken op internet. En je kunt collega ondernemers vragen naar hun ervaringen met het laten maken van hun huisstijl.

Criteria die een rol kunnen spelen bij je keuze:

  • De portfolio van de ontwerper. Spreekt het werk je aan?
  • Is de ontwerper in staat om de essentie van je bedrijf samen te vatten in een huisstijl?
  • Ziet de website er verzorgd uit? En wordt de informatie gegeven die jij nodig hebt?
  • Is er de mogelijkheid om vrijblijvend kennis te maken?
  • Wat zijn de prijzen en past dit binnen je budget? Heeft de grafisch ontwerper pakketprijzen en wat krijg je precies voor die prijs? Is drukwerk en drukwerkbegeleiding inbegrepen?
  • Is het gemakkelijk om op een later moment nieuwe huisstijldragers te laten ontwerpen?
  • Hoe vindt het contact plaats? Vind je het belangrijk dat de ontwerper bij je in de buurt zit?

Welke huisstijldragers heb je nodig?

Huisstijldragers zijn de middelen die je kunt laten maken in het ontwerp van je huisstijl. Vaak zijn ze bedoeld voor contact met je klanten. De keuze voor je huisstijldragers is afhankelijk van de communicatiemiddelen die jij als bedrijf gebruikt en van je budget.

Lees meer over Huisstijldragers kiezen

Wat kost het als je een huisstijl laat ontwerpen?

De kosten voor een huisstijl verschillen natuurlijk per ontwerper. Factoren die de prijs mede bepalen zijn:

  • de kwaliteit van de ontwerper
  • de tijd die hij voor contact (o.a. intake en presentatie) uittrekt
  • de tijd die hij stopt in het maken van je huisstijl
  • hoeveel ontwerpen er worden gemaakt om uit te kiezen
  • hoeveel correctierondes er zijn
  • hoeveel huisstijldragers je laat maken

Bepaal eerst welk budget je beschikbaar hebt voor het laten ontwerpen van je huisstijl. Vervolgens kun je op een rijtje zetten voor welke huisstijldragers je (op korte termijn) een huisstijl nodig hebt. Denk hierbij zowel aan gedrukte media als aan je social media en e-mail.

Misschien een open deur, maar de kosten van een huisstijl worden door de belastingdienst gezien als investeringskosten en zijn dus aftrekbaar.

Lees Kosten ontwerpen huisstijl van ontwerper Maaike Scherpenzeel

Welke stappen bevat het ontwerpproces?

Het proces om een huisstijl te maken bevat meerdere stappen die allemaal belangrijk zijn:

  • eerste contact met de ontwerper; kennismaking, offerte aanvraag
  • offerte ontvangen, bij akkoord:
  • gesprek over je wensen voor de huisstijl en over jou en je bedrijf
  • het maken van de ontwerpen voor je logo, visitekaartje en huisstijl
  • presentatie en overleg over wat je ervan vindt
  • aanpassingen door de ontwerper tot definitief ontwerp
  • drukken
  • levering van de bestelde huisstijldragers

Voor een uitgebreide beschrijving van het ontwerpproces kijk je op Huisstijl ontwikkelen.

Zet je huisstijlmiddelen effectief in

Wat kun je zelf doen als je een huisstijl laat ontwerpen?

Het meeste werk van je huisstijlontwerp ligt op het bord van de grafisch ontwerper. Je kunt zelf wel wat voorwerk doen door alvast na te denken over de volgende vragen:

  • Wie zijn mijn (potentiĆ«le) klanten?
  • Wat is de kernboodschap van mijn bedrijf?
  • Waarmee onderscheid ik me van mijn concurrenten?
  • Wat is de oplossing die ik aan mijn klanten bied?
  • En voor welk probleem van mijn klanten is dit de oplossing?

Ook als je niet direct antwoord hebt op deze vragen kan dit aan bod komen in de samenwerking met de grafisch ontwerper. Dit geeft goed inzicht in je bedrijf en in wat voor soort huisstijl ontwerp je nodig hebt.

Wat wil je uitstralen met je huisstijl?

Deze vraag ligt eigenlijk in het verlengde van de vraag: wat is de kernboodschap voor je klanten? Daar moet je nieuwe huisstijl op aansluiten. Dan zal dat je kernboodschap versterken.

Natuurlijk speelt ook een rol wat jij zelf mooi vindt of wat juist niet. Zeker bij zelfstandig ondernemers zijn de persoon en het bedrijf sterk met elkaar verweven. Even belangrijk is dat jij vindt dat je nieuw ontworpen huisstijl jou, je bedrijf en je diensten of producten goed representeert. Gevoelsmatig moet je nieuwe huisstijl dus zowel voor jou als voor je klanten kloppen.

Hoe laat ik mijn huisstijldragers drukken en bij wie?

Grafisch ontwerpers hebben meestal vaste drukkerijen waar ze mee samenwerken om de huisstijldragers te drukken. In de meeste gevallen zullen zij je dus een voorstel doen voor het laten drukken van je middelen.

Als je akkoord gaat met de prijs zullen zij verder voor de drukwerkbegeleiding zorgen. Dat is het bestellen, ontvangen en controleren van het drukwerk. Vaak is dit bij de prijs inbegrepen, maar vraag het voor de zekerheid even na.

Laat je ook goed informeren over de mogelijkheden wat betreft materiaal en bedrukking. Dit is namelijk mede bepalend voor de uitstraling van je huisstijl.

Of bekijk Maaike’s portfolio hieronder