Hoe beoordeel je het ontwerp voor je nieuwe logo? Je wil vast niet alleen dat leuke plaatje maar ook een logo dat past bij je bedrijf en je klanten. Dat is in de eerste plaats een taak van je grafisch ontwerper, maar je kunt zelf ook een steentje bijdragen. Hoe? Door te letten op algemene criteria waaraan een logo ontwerp moet voldoen. En door goed te kijken naar onderdelen van het logo ontwerp tijdens de presentatie.
Let op algemene criteria van je logo ontwerp
Kortweg moet je logo ontwerp voldoen aan een aantal algemene criteria:
- Eenvoudig
- Tijdloos
- Authentiek
- Breed toepasbaar
Zie voor uitgebreidere informatie hierover op Logo laten ontwerpen.
Let op de verschillende elementen van je logo ontwerp
Je logo ontwerp bestaat uit een aantal elementen. Hapert er iets aan het ontwerp van je logo dan ligt dit meestal aan 1 of meer van onderstaande elementen. Door naast het totaalontwerp ook goed te kijken naar de afzonderlijke elementen kun je beter beoordelen of het ontwerp naar jouw idee in orde is of dat je nog verbeterpunten ziet.
Kleur
Het is altijd weer een verrassing hoe een ontwerp verandert door een andere kleurstelling. De kleurstelling kan je ontwerp versterken maar ook breken. Daarom is het slim om voor de presentatie je grafisch ontwerper om verschillende kleurstellingen te vragen.
De kleurkeuze is ook afhankelijk van de boodschap die jij je klanten wil vertellen. Een klant van mij, Laarakker Mediation (bekijk de huisstijl), koos bewust voor een sprankelend en contrasterend kleurenpalet. Niet heel gebruikelijk in de scheidingsbranche. Dat deed ze omdat ze zoals ze zelf zei “haar klanten een vrolijker perspectief wil geven voor de toekomst”.
Typografie
Ook de typografie bepaalt in sterke mate de uitstraling van je logo. Dat is des te sterker als je kiest voor een woordmerk, want dan is je logo alleen opgebouwd uit letters (zie Beeldmerk of woordmerk). Meestal is dit dan de naam van je onderneming of van een merk. Als je om je heen kijkt of een krant of tijdschrift openslaat zie je vaak mooie voorbeelden hiervan. Bepaalde lettertypen zijn visueel heel krachtig en vormen een beeld op zich. Andere lettertypen zijn juist meer ondersteunend en daardoor goed te combineren met het beeldmerk uit je logo.
Vorm
Kies je voor een beeldmerk (in combinatie met tekst) dan komt er ook vorm in je logo. Je kunt van alles visualiseren met je logo. Voor Sponte (bekijk de huisstijl) maakte ik een beeldmerk waar 1 van de letters is vervangen door een beeld van een rad. Omdat zij zoals zij zelf aangaf “mensen wil helpen om in beweging te komen”.
Witruimte
De witruimte is ook een onderdeel van je logo. Je ziet dit al snel over het hoofd. De onderdelen moeten niet te dicht op elkaar staan, maar ook niet te ver van elkaar. Als ze samen een geheel vormen is je logo ontwerp in balans.
Als je bovenstaande algemene criteria aan een logo ontwerp in je achterhoofd houdt en ook naar de onderdelen van je logo kijkt krijg je vast wat extra gespreksstof met de grafisch ontwerper. En zo kom je samen tot een beter eindproduct!