krijg een professioneel visitekaartjeJe wilt een visitekaartje laten maken. Om te gebruiken in je netwerkgesprekken en voor potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat je een professioneel visitekaartje krijgt? Welke informatie zet je erop? En hoe wil je dat je kaartje eruit ziet?

Opnieuw contact én extra promotie

Het belangrijkste doel van je visitekaartje is dat klanten na een eerste ontmoeting weer gemakkelijk contact met je opnemen. Daarnaast kun je je visitekaartje gebruiken voor wat extra promotie van je website, blog of social media. Heb je een blog en publiceer je regelmatig artikelen, verwijs hier dan naar op je visitekaartje.

Wat zijn je belangrijkste communicatiemiddelen?

Zet om te beginnen de communicatiemiddelen op een rijtje die jij gebruikt voor het contact met je klanten. Bepaal vervolgens welke middelen het belangrijkste zijn. Die zet je in ieder geval op je visitekaartje. Als het er teveel zijn dan maak je hierin een keuze.

Duidelijke en beknopte informatie

Voorkom een overdosis aan informatie. Zorg dat de belangrijkste informatie op je kaartje staat en zet het niet te vol met tekst. Alle informatie (en zeker ook je bedrijfsnaam!) moet goed leesbaar zijn voor je klanten.

Welke informatie zeker vermelden op je kaartje

Vermeld:

  • Naam bedrijf
  • Logo (en huisstijlelementen)
  • Eigen naam
  • Vermeld je voornaam. Je bent dan ook makkelijker vindbaar in zoekmachines en op Linkedin.
  • Titel of functie
  • Url van je website
  • Telefoonnummer(s)
  • Emailadres

Extra informatie die je kunt vermelden

  • Adres
    Als je een winkel hebt of veel klanten aan huis ontvangt of op je werkplek dan kun je het adres vermelden. Voor het vervolgcontact is dit niet persé nodig. Mensen kunnen ook op je website kijken voor je adres en de routebeschrijving.
  • Social media
    Heb je veel contact met klanten via 1 of meerdere social media vermeld deze dan op je kaartje.
  • Producten of diensten
    Als niet uit de naam van je bedrijf of functie is op te maken wat voor soort bedrijf je hebt kun je in steekwoorden je producten of diensten noemen.
  • Kamer van Koophandel nummer
    Niet persé nodig maar het kan wel extra vertrouwen wekken.

Een eyecatcher of een neutraal visitekaartje?

Je visitekaartje is de eerste indruk van je bedrijf. Of je nu kiest voor een opvallend kaartje of voor een neutraler zakelijk visitekaartje, het moet er hoe dan ook professioneel uitzien. Het is het ‘uithangbord’ (op miniformaat!) van je bedrijf.

Afhankelijk van het soort bedrijf en de klanten die je hebt kun je kiezen voor een neutraal, uitbundig of grappig visitekaartje. Ben je kinderfysiotherapeut dan sluit een speels design met primaire kleuren beter aan dan bij een technisch bedrijf. De kunst is om een visitekaartje te laten maken dat je potentiële klanten op een positieve manier prikkelt om weer contact met je op te nemen.

Professioneel ontwerp

Zorg voor een professioneel ontwerp dat aansluit bij je andere communicatiemiddelen. Waarin je logo is opgenomen en eventueel andere huisstijlelementen.

Materiaal van je visitekaartje

Naast het ontwerp is het materiaal bepalend voor de uitstraling van je kaartje. Je wil dat je klant kwaliteit in handen krijgt. Kies dan ook voor kwaliteitspapier. De mogelijkheden hiervan zijn groot. Ook wat betreft de bedrukking van je visitekaartje. Je grafisch ontwerper kan je hierover adviseren.

Standaard formaat of afwijkende vorm

Veel mensen bergen hun visitekaartjes op in hun portemonnee of in een houder voor visitekaartjes. Een afwijkend formaat visitekaartje is dan vaak niet handig. Een uitsnede van het standaard formaat kan natuurlijk wel!

Samengevat: je visitekaartje geeft ‘in een notedop’ een eerste indruk van jouw bedrijf. Met beknopte informatie en een professioneel uiterlijk. Als je dat goed regelt dan doet ook jouw visitekaartje ‘z’n werk’!