Als je een huisstijl laat maken doet de grafisch vormgever je een voorstel voor kleur(combinaties) voor jouw bedrijfshuisstijl. Maar hoe kies je de juiste kleuren? En waardoor laat je je leiden? Het argument “groen is mijn lievelingskleur” is wellicht ’t eerste wat in je opkomt maar slaap er dan nog een nachtje over …
Want natuurlijk is het belangrijk dat jij de kleur mooi en passend vind. Zeker als je bedrijf sterk verbonden is met jou als persoon. En dat is het als je zelfstandig ondernemer bent. Maar nog meer dan je eigen identiteit draait het om je bedrijfsidentiteit. Welke kleuren passen bij jouw bedrijf?
Kleur bekennen met je huisstijl
Als je een huisstijl laat maken moet je goed kijken naar de identiteit van je bedrijf. Wat is de kernboodschap die je wil vertellen? En wie is je doelgroep? Zijn het jongeren, ouderen of een mix van leeftijden? En zijn het voornamelijk mannen of vrouwen of allebei?
En wat voor type bedrijf heb je: een horeca-gelegenheid, een bouwbedrijf of een kinderdagverblijf. Op basis van jouw informatie maakt de grafisch vormgever een ontwerp voor de huisstijl met een passend kleurenpalet.
Van rood krijg je trek en blauw maakt rustig
Kleur gaat verder dan je persoonlijke smaak. Kleuren roepen associaties op en hebben een betekenis. Voor een deel is die betekenis zelfs universeel. Rood bijvoorbeeld is de kleur van de liefde. Van passie en gevaar. Maar het wekt ook de eetlust op. Daar maken fastfoodketens dankbaar gebruik van in het logo zoals Burger King en Mc Donalds. Zwart is de kleur van de dood maar ook van elegantie. Chanel, een klassieker, gebruikt een logo in de kleur zwart . Hieronder de belangrijkste kleuren op een rijtje met daarbij de betekenis (diverse bronnen).
De kleur de kleur is ….
Blauw verwijst naar helderheid, waardigheid, status en macht. Het is een van de meest gebruikte kleuren in logo’s en heeft een zakelijke uitstraling.
Bruin suggereert mannelijkheid, stabiliteit en aardsheid. Het geeft logo’s een robuust karakter.
Geel roept energie op en vreugde. En verwijst naar de luchtigheid en lichtheid van het bestaan. Het is een wat lastiger kleur om naar te kijken. Dat is iets om rekening mee te houden in het ontwerp.
Groen verwijst naar vruchtbaarheid, vrede en natuur. En ook naar groei. Het geeft rust.
Oranje is de kleur van feest en overvloed. Het wekt energie en enthousiasme op. In een logo trekt de kleur de aandacht van mensen.
Paars is de kleur van de royalties, rijkdom en verfijning. En ook van ingehouden emotie. Als hoofdkleur zie je paars niet vaak terug in logo’s.
Rood .. de kleur van de liefde! Misschien wel de meest bekende betekenis die mensen aan een kleur geven. De kleur roept actie op (bijvoorbeeld de button op een website. En het wekt de eetlust op!
Roze verwijst naar vriendschap, trouw en liefde. Een zachte kleur om bij weg te dromen over prinsen en prinsessen. Het is dan ook een kleur die met name jonge meisjes aanspreekt.
Wit verwijst naar licht, zuiverheid, netheid en leegte. Het is een pure kleur die fris oogt. Ook een kleur die ruimte geeft aan een ontwerp (en aan de lay-out van de huisstijl).
Zwart staat voor dood, duisternis en ellende. Maar ook voor elegantie en kracht. Een logo kan aan kracht winnen door het gebruik van zwart. Vorm en typografie komt dan beter tot hun recht.
Welke kleur past bij jouw bedrijf?
Samen met de grafisch ontwerper stel je de belangrijkste boodschap vast voor je klanten. Tijdens het ontwerpproces wordt dan ook duidelijk welk kleurenpalet hierbij het beste aansluit. Ook in relatie tot je huisstijl.