briefing logo ontwerpHoe krijg je het logo en huisstijl ontwerp dat bij je past? Maak een briefing waarin je op een rijtje zet wat jouw wensen zijn voor je nieuwe logo en huisstijl. Dat geeft de benodigde informatie over je bedrijf en het beschrijft de voorwaarden en wensen die je hebt voor je logo ontwerp.

In dit artikel vind je een overzicht van onderwerpen voor je briefing. Dat is meteen een mooie leidraad voor het ontwerpproces. Dus ga er voor zitten, pak een kop koffie en beginnen maar!

Bedrijfsinformatie

Wat heb je voor bedrijf?

Wat voor producten of diensten levert jouw bedrijf? Wat is de geschiedenis van je bedrijf en wat zijn je plannen voor de nabije en verdere toekomst?

Wie zijn je klanten?

Het is niet eenvoudig om hier een pasklaar en compleet antwoord op te geven. Vaak kun je een aantal kenmerken van je klanten beschrijven maar naar de rest moet je gissen. Bovendien heb je vaak niet een type klant maar meerdere klantgroepen.

Toch loont het de moeite om hier over na te denken. En te proberen om extra informatie te achterhalen over je klanten. Je klanten spelen tenslotte een vitale rol in je bedrijf. Aan hen ontleent je bedrijf z’n bestaansrecht. Hieronder heb ik een aantal kenmerken op een rijtje gezet. De lijst is niet compleet maar biedt zeker aanknopingspunten voor een omschrijving van je klanten.

Kenmerken van je doelgroep zijn:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Hobby/interesse
  • Religie
  • Politieke voorkeur
  • Kernwaarden en overtuigingen
  • Inkomen

Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Denk dan aan specifieke kenmerken als:

  • Soort bedrijf
  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Vestigingsplaats
  • Omzet

Kun je nog andere typerende kenmerken van je klanten beschrijven? Bijvoorbeeld: hoe staat je klantengroep tegenover jouw product of dienst? Welke oplossing bied jij hen? En aan welke informatie over je product of dienst hebben ze behoefte? Hoe besteden jouw klanten hun geld en hoe is hun aankoopgedrag?

De identiteit van je bedrijf

Wat is de identiteit is van je bedrijf? Wat zijn de kernwaarden en de eigenschappen van je bedrijf? En wat zijn je ambities voor je bedrijf?

Hoe omschrijf je je gewenste imago?

Je imago is het beeld dat je omgeving heeft van je bedrijf. Daarbij draait het sterk om emoties, indrukken en meningen. Wat is jouw gewenste imago voor je bedrijf? Hoe wil je overkomen bij je klanten? Draait het bijvoorbeeld om degelijkheid, vernieuwing, vermaak of duurzaamheid? En komt dit overeen met het imago dat je hebt bij je klanten?

De kernboodschap van je bedrijf

Wat is de kernboodschap van je bedrijf? Deze boodschap kan vertaald worden naar je logo en huisstijl. Waar wil je dat je klant als eerste aan denkt als hij of zij je logo ziet ?

Je logo en huisstijl

De uitstraling van je logo en huisstijl

Wat wordt de uitstraling van je logo en huisstijl? Dat hangt natuurlijk samen met je kernboodschap. Kies je voor een zakelijke, persoonlijke, ingetogen of juist een uitbundige uitstraling? Moet deze uitstraling passen binnen de branche waarin je werkt of wil je er juist uitspringen?

Kleurgebruik

Naar welke  kleuren gaat je voorkeur uit? En wil je je daarmee onderscheiden  van je concurrenten of juist niet? In het artikel Kies de juiste kleuren voor je huisstijl kun je meer lezen over de betekenis van kleur.

Het ontwerpproces

Beschikbare budget en planning

  • Welk budget heb je beschikbaar voor je logo en huisstijl ontwerp?
  • Welk budget heb je beschikbaar voor de huisstijldragers?
  • Wanneer moet je logo en huisstijl gerealiseerd zijn?
  • Wanneer moeten de huisstijldragers gerealiseerd zijn?

Welke huisstijldragers heb je nodig?

Op de pagina Huisstijldragers kiezen vind je een overzicht van huisstijldragers voor zowel drukwerk als voor internet. Kies de huisstijldragers die jij nodig hebt.

Als je middelen nodig hebt: welke tekst en afbeeldingen moeten hiervoor worden gebruikt?

Moeten bepaalde afbeeldingen gebruikt worden? Moet er tekst worden opgenomen in het ontwerp? Schrijf je zelf de tekst en verzorg je de foto’s? Of schakel je hier een tekstschrijver en/of fotograaf voor in?  Of wil je dit laten verzorgen door de grafisch ontwerper?

Voorbeelden van logo’s en huisstijlen die je wel of juist niet aanspreken

Verzamel voorbeelden van logo’s en huisstijlen die je aanspreken en waar je vrolijk van wordt. In flyers, kranten, tijdschriften, internet … Het kan allemaal helpen om een beeld te vormen wat voor soort logo en huisstijl je wilt. Het geeft ook aan je grafisch ontwerper een idee wat je aanspreekt en welke kant je op wil.  En wat vind je juist niet mooi? En waarom? Kijk of je hier ook voorbeelden van kunt vinden.

De briefing is af! Je bent nu klaar voor het intakegesprek met je grafisch ontwerper om je logo en huisstijl te laten maken.