beoordeel ontwerp nieuwe huisstijlEen leuke dag! Vandaag wordt de ontwerpen gepresenteerd voor de huisstijl van je bedrijf. Je laat je natuurlijk graag verrassen. Ik geef je wat tips om tot een goede keuze te komen van je huisstijl ontwerp.

1. Noteer steekwoorden

De eerste indruk is belangrijk. Noteer in wat steekwoorden wat bij je naar boven komt als je het huisstijl ontwerp voor het eerst ziet. Na verloop van tijd vergeet je namelijk die gedachten. Juist de eerste indruk is ook belangrijk bij nieuwe klanten.

2. Sluit het ontwerp aan bij de kernboodschap van je bedrijf?

Sluit het ontwerp van de huisstijl naar jouw idee aan bij de kernboodschap van je bedrijf? Wat is de kracht van je product of dienst en waarmee onderscheid je je?

3. Past het ontwerp bij je klanten?

Past de huisstijl naar jouw idee bij je klanten? Denk daarbij aan criteria als: opleidingsniveau, leeftijd, man/vrouw, interesses etc. Deze informatie heb je als het goed is door gegeven aan de grafisch ontwerper bij het eerste gesprek. Dit is van belang om een effectief logo te maken.

4.  Blijft het ontwerp hangen?

Blijft het huisstijl ontwerp hangen? Als je morgen wakker wordt kun je het ontwerp dan nog terughalen? Criteria die hierbij een rol spelen zijn: is de huisstijl eenduidig? Roept het ontwerp geen vragen op? Is het ontwerp niet te simpel of juist te complex?

5. Bruikbaar voor verschillende middelen

Is de huisstijl goed door vertaald naar de verschillende middelen. En is het ook bruikbaar om in de toekomst andere middelen mee te laten maken?

6. Een tijdloos ontwerp

Kun je met deze huisstijl langere tijd vooruit? Een huisstijl moet tijdloos zijn. Het is het gezicht van je organisatie. En het kost tijd voordat je klanten je beeldmerk onthouden en herkennen. Te vaak de huisstijl veranderen is dus niet professioneel.  Bovendien kost het nodeloos extra geld.

7. Goed leesbaar

Zijn de gekozen lettertypes duidelijk? Kun je de praktische informatie goed lezen op zowel het visitekaartje als op het briefpapier?

Met bovenstaande tips wordt het wellicht makkelijker om tot een keuze te komen. En krijg je een aansprekende en herkenbare huisstijl voor jou en voor je klanten!