Logo laten ontwerpen

Wil je een logo laten ontwerpen voor je bedrijf? Maaike Scherpenzeel is gespecialiseerd logo ontwerper en gevestigd in Nijmegen. Je kunt door haar een nieuw logo laten ontwerpen, maar je kunt ook je bestaande logo laten restylen.

Wat is een goed logo voor zelfstandige ondernemers?

Kenmerken van een goed logo ontwerp: eenvoudig, authentiek, tijdloos en breed toepasbaar.

  • Eenvoudig: makkelijk te herkennen en te onthouden door je klanten. Te veel toeters en bellen leiden alleen maar af.
  • Authentiek: je logo sluit aan bij je bedrijf maar ook bij jou als persoon. Zeker bij zelfstandige ondernemers zijn het bedrijf en de persoon niet los van elkaar te zien.
  • Tijdloos: een goed logo gaat jaren mee. Dit is niet alleen belangrijk vanwege de kosten maar vooral ook omdat een goed logo zorgt voor herkenning. Herkenning bouw je op in de loop der tijd. Maak je een nieuw logo dan begin je weer van voren af aan.
  • Breed toepasbaar: zowel op je visitekaartje, je briefpapier als op je Facebook pagina moet je logo z’n werk doen. Het moet bruikbaar zijn voor zowel drukwerk als internet.

Ontwerp logo: wat laat je zien?

Als je een logo laat ontwerpen wil Maaike dit graag met je bespreken bij de start van het project. Wat ga je laten zien? Wat wil je uitstralen? Wat onderscheidt je van je concurrenten?

Door hierin een keuze te maken en de kernboodschap goed te omschrijven zul je een sterker logo krijgen. En zo wordt ook de communicatie richting je klanten duidelijker en herkenbaarder.

Wat je kunt laten zien door een logo te laten ontwerpen is heel divers. Sla een krant of tijdschrift open en je ziet een veelheid aan logo’s voorbij komen. Divers wat betreft stijl maar ook wat betreft elementen, kleuren en typografie (lettertypes).

Wat wil je met je logo vertellen?

Je logo is de belangrijkste grafische uiting van je bedrijf. Het is over het algemeen het sterkst als je logo 1 boodschap communiceert. Dat maakt het krachtig. Maar wat kun je allemaal vertellen met je logo?

  • Je bedrijfsnaam.
    De meeste logo’s bevatten natuurlijk de bedrijfsnaam.┬áDit kan puur een woordmerk zijn (een gestileerde vorm van je bedrijfsnaam zonder afbeelding). Maar het kan ook een toevoeging zijn aan een beeldmerk. Of het kan een woordmerk met een beeld erin zijn.
    Bijvoorbeeld: Verdonk is de naam van een fietsenmaker. Het logo wordt gevormd door de naam in een mooi lettertype en de O is een wiel van een fiets.
  • Je bedrijfsnaam versterken met een beeldmerk.
    Door in het woordmerk (de naam van je bedrijf) een beeld te gebruiken dat aansluit op je naam. Hierdoor blijft de naam van je bedrijf beter hangen.
    Bijvoorbeeld: je bedrijf heet Verberk SEO. Dan zou je van de B een berkenboom kunnen maken. Woord- en beeldmerk worden dan samengesmolten.
  • Je product of je dienst.
    Door een gestileerde afbeelding of tekening te verwerken in het logo.
    Bijvoorbeeld: een dampende kop koffie of een broodje bij een logo van een lunchroom. Het communiceert precies wat je kunt verwachten.

Een logo kan verbeelden waarmee jij je van je concurrenten onderscheid

  • De meerwaarde van je product.
    Door in je logo ontwerp 1 of meer elementen te visualiseren die staan voor de meerwaarde van je product of dienst.
    Bijvoorbeeld: je manier van werken of wat je extra biedt ten opzichte van concurrenten. Als je een trouwlocatie hebt in een mooi natuurgebied of je kunt mensen trouwen op een kasteel kun je hiermee een logo laten ontwerpen. En je kunt ook abstracte vormen gebruiken die staan voor de meerwaarde van je product.
  • Een verwijzing naar de oorsprong van je bedrijf.
    Daarmee onderstreep je een traditie en ook de kwaliteit van het bedrijf.
    Bijvoorbeeld: het gebruik van Since of Anno zie je vaker terug in logo’s. Dat sluit aan op een gevoel van kwaliteit en duurzaamheid.
  • Het verhaal van de klant vertellen.
    Je laat zien wat jouw product of dienst voor de klant kan betekenen. Welke oplossing bied je aan?
    Bijvoorbeeld: een organizer helpt mensen het huis op te ruimen. Hierdoor krijgen ze meer overzicht. Dit kun je visualiseren door een beeld te maken dat overzicht uitstraalt of door het proces te laten zien van rommel naar orde.

Waar kun je het logo allemaal voor gebruiken?

Ga je een logo laten ontwerpen? Dan is het goed om je logo (in combinatie met je huisstijl) toe te passen op alle middelen (zie huisstijldragers kiezen) van je bedrijf. Dan krijg je eenheid in je communicatie met klanten en zorg je voor een professionele uitstraling.

Dus wil je een logo laten ontwerpen voor je bedrijf neem dan contact op met Maaike Scherpenzeel.