Welk lettertype kies je voor je logo?

Elk lettertype heeft zijn eigen uitstraling. Het ene lettertype is duidelijk en clean en daardoor geschikt om te gebruiken in je teksten. Het andere is decoratief en daardoor bruikbaar om je flyer of uitnodiging op te fleuren. Maar hoe kies je nu lettertypes voor je logo? Je grafisch ontwerper doet je vast een voorstel, maar in dit artikel vind je alvast wat tips waar je zelf op kunt letten.

Een hippe of klassieke uitstraling voor je logo

Wat is het eerste wat bij je klant opkomt als hij/zij je logo ziet? Naast kleur en vorm is het lettertype bepalend voor de uitstraling van je logo. Dat moet passen bij de kernboodschap van je bedrijf. Kies je een afwijkend lettertype, dan verliest je logo daardoor aan kracht.

Net als bij kleuren, hebben mensen gevoelens en associaties bij lettertypes (zie ook het artikel Kies de juiste kleuren voor je huisstijl). Dat is verbeeld in de infographic hieronder. Is bijvoorbeeld de kernwaarde van jouw bedrijf dat je betrouwbaar bent, dan kun je het lettertype Baskerville overwegen. Wil je een chique uitstraling dan is Century Gothic wellicht een mooi lettertype.

Welk lettertype voor je logo - infographic

Bron: Crazyegg , http://blog.crazyegg.com/2013/07/05/psychology-of-fonts-infographic/

Alleen tekst of ook een beeld

Natuurlijk hangt het er ook van af of je een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie daarvan als logo hebt. Bij een woordmerk is de keuze van het lettertype cruciaal.  Bij de combinatie van beeldmerk en woordmerk gaat het erom dat lettertype en beeld elkaar versterken.

Bedrijfsnaam én product of dienst

Als je naast je bedrijfsnaam ook je product of dienst in je naam hebt staan kun je kiezen voor contrasterende lettertypes. Beiden hebben andere inhoud. De naam van je bedrijf is het belangrijkste maar je product of dienst moet ook goed leesbaar zijn.

Op postzegelformaat of op een vierkante meter

Je bedrijfsnaam moet zowel in het klein als in het groot goed leesbaar zijn. Hier kan rekening mee worden gehouden bij het ontwerpen. Een kwestie van ervaring of uitproberen!

Niet te trendgevoelig

Je logo gaat jarenlang mee. Tenminste, als het niet te trendy is. Heb je je oog laten vallen op een mooi trendy lettertype? Gebruik het dan in je communicatiemiddelen, maar niet in je logo!

Tot slot: een kleine test …

Hieronder zie je het effect van een ander lettertype op hetzelfde woord. Welk lettertype vind jij het beste passen bij de inhoud?

welk lettertype kies je?

 

 

Reageer op dit artikel:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.