Een beeldmerk, woordmerk of een combinatie voor je logo?

beeldmerk of woordmerk voor je logoBij het ontwerp van je logo heb je de keuze tussen een beeldmerk of woordmerk of een combinatie van beiden. Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave van de onderneming. De icoon, vorm of het symbool in het logo staat voor het bedrijf. Een woordmerk bestaat alleen uit letters. Je kunt ook kiezen voor een combinatie van beiden. Hieronder vind je de overwegingen op een rijtje. Je keuze voor 1 van de 3 is natuurlijk ook afhankelijk van de kernboodschap aan je klanten en andere onderwerpen uit je briefing. Want anders schiet je je doel voorbij. En dat is: zorgen dat je klant je bedrijf herkent en onthoudt!

Waarom een woordmerk?

  • Je hebt een onderscheidende en unieke naam.
  • Je wilt jezelf als persoon profileren (door het gebruik van je eigen naam).
  • Door alleen lettertypes te gebruiken benadruk je de naam van je bedrijf.
  • Er zijn ongelooflijk veel lettertypes beschikbaar. Ook heel uitgesproken en gestileerde lettertypes. Deze vormen een beeld op zich.
  • Je hebt een bedrijf met verschillende producten of diensten die moeilijk onder 1 afbeelding zijn te vangen.
  • Je kunt extra accenten aan het lettertype laten geven door: te spelen met kleur, een deel van de letters weg te laten of een klein detail aan het lettertype toe te voegen.

Waarom een beeldmerk?

  • Je hebt al veel naamsbekendheid met je bedrijf.
  • Je hebt lang een combinatie van beeldmerk en woordmerk gebruikt. Als mensen nu jouw beeldmerk zien weten ze zonder nadenken welk bedrijf het is.
  • Je gebruikt een symbool dat uniek is binnen jouw branche en waarmee jij je duidelijk onderscheidt van je concurrenten.
  • Mensen hebben associaties bij symbolen en geven hier een betekenis aan. En die betekenis is universeel (binnen culturen). Daar kan je gebruik van maken bij het ontwerp van je logo.

Waarom een combinatie van beeldmerk en woordmerk?

  • Je moet nog naamsbekendheid opbouwen (onder meer met je logo).
  • Je bedrijfsnaam is niet uniek.
  • Je bedrijfsnaam vertelt niet wat je doet (welke producten of diensten je levert).
  • Je voegt zo het beste van beiden samen. Het beeldmerk geeft de producten of de diensten van je bedrijf weer of de meerwaarde van je bedrijf.  Het woordmerk kan bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid.
  • Een combinatie van beeldmerk en woordmerk is minder makkelijk te kopiëren. Je laat altijd het symbool samen met de naam zien. Dat maakt het logo sneller uniek.

Samengevat draait het dus om aantal afwegingen: Wat voor bedrijfsnaam heb je? Wat is de identiteit van je bedrijf en je kernboodschap aan je klanten? Heb je al een naam opgebouwd met je bedrijf of staat het juist in de startblokken? Kijk ook naar de andere onderwerpen uit briefing voor ontwerp van je logo en huisstijl schrijven. Na wat plussen en minnen met je grafisch ontwerper kun je een beslissing nemen.

Reageer op dit artikel:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.